10°C umiarkowany deszcz

Idole czarnego kontynentu

Kultura, Idole czarnego kontynentu - zdjęcie, fotografia

Kultura afroamerykańska kusi i inspiruje odmiennością stylu muzycznego

 

Dziś w wielu dziedzinach jest w centrum uwagi całego świata. Najmłodsza wielka gwiazda czarnej Ameryki to chłopak z kalornifijskiego Comptom, w którym przez lata dominowali Afroamerykanie. To ósme najniebezpieczniejsze miasto w USA w rankingu FBI, siedziba głównych gangów, ale też kolebka hip-holu. Kulturalne saldo Afroamerykanów w Stanach Zjednoczonych od kilku lat jest dodatnie.

 

 

Płyta Lamara jest jedną wielką przenośnią dotyczącą problemów rasowych. Prasa światowa mówi już o „ efekcie motyla”, bo reakcje mają nienotowaną wcześniej skalę. Album Lamera trafił na szczyty list bestsellerów w całym świecie anglosaskim. W latach pięćdziesiątych prasa pisała o tym, Elvis ukradł czarną muzykę. Amerykanie chcieli czarnej muzyki, ale bez udziału samych czarnych. Presley inspirował się elementami „ rytm and bluesa…”Białe wersje przebijały się względem popularności.

 

 

Świat przeżywa fascynację czarną kulturą, która niegdyś była udziale śmietanki artystycznej międzywojennego Paryża. Na liście muzycznych bestsellerów wszach czasów mamy albumy czarnoskórych artystów takich jak: „Thriller” Michaela Jacksona i piosenki z filmu „The Body-gurd” nagrane przez Widne Houdson.Można wymienić tu twórczość Bolonce, która jest nie tylko wzorem wokalnym, ale również czołową celebrantką Ameryki.

Jej mąż również ma za sobą spektakularną karierę, inwestor branż muzycznej, sportowej i odzieżowej. Bajonce stała się gwiazdą inauguracji kadencji pierwszego czarnego prezydenta. Ten moment przypieczętował rolę afroamerykańskich gwiazd, jako „motyli Ameryki”. Występowali Steve Wonder Aretha Franklin, Bajonce doprowadziła prezydencką parę do łez, a jej piosenka była dla Obamy tym, czym niegdyś występ marali Monroe dla prezydenta Kennedy’ego.

 

Prezydent Barack Obama

Wchodząca na ekrany „ Selma” oddaje sprawiedliwość antyrasistowskim wystąpieniem, walce o równouprawnienie i akceptację społeczeństwa białych.

 

 

Filozofia Martina Luthera Kinga w wydaniu gwiazd muzyki

Wydarzenia w Ferguson, gdzie czarnoskórego 18- latka śmiertelnie postrzelił biały policjant, błyskawicznie wzmocniły wspólnotę i buntownicze nastawienie wśród Afroamerykanów. Natychmiast pojawiły się reakcje na to wydarzenie w piosenkach Angelo uznawany za najzdolniejszego soulmana młodego pokolenia. Chciał się wpisać nastroje społeczne –podobnie jak niegdyś James Brown lub Sly Stone.

 

 

Bo jeśli hip-hop nazywa się czasem CNN czarnej Afryki, to soul bywał jej przewodnikiem duchowym. Gdy Lamar podbija listy sprzedaży, krytyka zachwyca się dokonaniami jazzmanki i artystki wizualnej Matany Roberts, która w trzyczęściowym dziele „Coin Coin” dokumentuje historię kultury afroamerykańskiej.

 

Autor: E.P.

 

 

Idole czarnego kontynentu komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się